Sabtu, 31 Maret 2012

PENYEMBELIHAN HEWAN QURBAN




 QURBAN

Pengertian Qurban
QURBAN berasal dari bahasa Arab Qurban  atu disebut juga Udhiyah atau Dhahiyyah secara harfiah berarti hewan sembelihan. Qurban atau Udhiah bermaksud menyembelih hewan yang tertentu jenisnya daripada ternakan yang dikategorikan sebagai al-an'am iaitu unta, lembu (termasuk kerbau), biri-biri dan kambing Sedangkan Matdawam (1984),menjelaskan kurban atau korban, berasal dari bahasa Arab qurban,diambil dari kata : qaruba (fi’il madhi)-yakrabu (fi’il mudhari’)-qurban wa kurbanan(mashdar). Artinya mendekati atau menghampiri.
Qurban , dalam fiqih islam yaitu hewan yang di potong  dalam rangka taqarrub kepada Allah, berkenaan dengan tibanya Idhul Adh-ha atau yaumun nahr, pada tanggal 10 Dzulhijjah.

Waktu Pelaksanaan Penyembelihan Hewan Qurban
1.      Bermula daripada terbit matahari  pada Hari nahr(10 zulhijjah)
2.      Waktu yang afdhal melakukannya ialah ketika matahari telah naik sekitar 7 kaki dari Ufuk
3.      Pada hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah)
4.      Pada tanggal 6 NOVEMBER 2011, tepat jam 08:14-Selesai, yang di lakukan di depan mesjid.

HUKUM MELAKUKAN IBADAH QURBAN
·         Imam Syafie berpendapat hukum melakukan ibadah qurban ini adalah sunat Muakkadah iaitu sunah yang amat digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu Muslim yang merdeka, berakal, baligh lagi rasyid serta berkemampuan melakukannya sama ada sedang mengerjakan haji ataupun tidak sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.
·         Makruh meninggalkan ibadah ini bagi orang yang mampu melakukannya.
·         Hukum qurban ini menjadikan wajib jika seseorang itu telah bernazar untuk melakukannnya atau telah membuat penentuan (at-ta'yin) untuk melaksanakannya seperti seseorang berkata "lembu ini aku jadikan qurban". Jika tidak dilakukan dalam keadaan ini maka hukumnya adalah haram. Daging qurban wajib (nazar) tidak dibenarkan untuk dimakan oleh yang empunya qurban dan tanggungannya.
HUKUM QURBAN BAGI PIHAK ORANG LAIN

Tidak sah menyembelih korban bagi pihak orang lain yang hidup dengan tiada izinnya.
Begitu juga bagi pihak orang yang telah mati dengan tiada wasiat atau pesanan daripadanya.
Apabila qurban itu dilakukan kerana wasiat simati maka wajib disedekahkan kesemuanya.

SYARAT SAH QURBAN
  • Haiwan yang hendak diqurbankan itu hendaklah dalam keadaan sempurna tanpa ada kecacatan yang nyata tanpa ada kecacatan yan nyata dan mengurangkan daging atau memudaratkan kesihatan. 
  • Ianya dilakukan pada waktu yang dikhususkan untuk menjalankan ibadah qurban. 
  • Ibadah qurban hendaklah disertakan dengan niat.
Dalil Persyaratan
  • Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Kautsar ayat 2 : 

    Maksudnya : "Maka kerjkanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban sebagai bersyukur". 
  • Allah S.W.T.telah berfirman dalam Surah Al-Haj ayat 37 : 

    Maksudnya: "Daging dan darah binatang korban atau hadiah tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yan sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas berdasarkan taqwa dari kamu". 
  • Sabda Rasulullah S.A.W.:

    Maksudnya : "Aku diperintahkan dengan menyembelih korban itu dan ia adalah sunat ke atas kamu". (Hadis riwayat Tirmidzi)
PERKARA-PERKARA SUNAT KETIKA QURBAN

Apabila menjelang 10 Zulhijjah, tidak digalakkan empunya qurban memotong rambut dan kukunya sehingga dia melaksanakan ibadah qurban.
Semasa menyembelih binatang qurban disunatkan :
1.      Membaca Bismillahirrohmanirrahim
2.      Berselawat ke atas Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
3.      Menghadapkan binatang itu ke arah kiblat di atas rusuk kirinya.
4.      Bertakbir sebelum membaca Bismilah dan selepasnya.
5.      Membaca doa : Maksudnya: "Ini adalah nikmat daripada Mu dan aku mendekatkan diri kepadaMu dengannya."
Sebaik-baiknya ibadah qurban ini dilaksanakan sendiri tetapi harus diwakilkan kepada orang lain.
Hewan Yang Di Sembelih
8(delapan) ekor kambing yang di dapat dari warga yang berqurban.


Jumlah Penerima Daging Qurban
2(dua) Rukun Tetangga(RT) yang di bagikan untuk 80 kepala keluarga.


Keutamaan/Fungsi Ibadah Qurban
Fungsinya ialah untuk mendekatkan diri atau taqarrub kepada Allah atas segala kenikmatan yang telah dilimpahkannya yang jumlahnya demikian banyak, sehingga  tak seorangpun  dapat menghitungnya (QS Ibrahim,14:34).Hikmah selanjutnya adalah dalam rangka menghidupkan sunnah para nabi terdahulu ,khususnya sunnah Nabi Ibrahim, yang dikenal sebagai Bapak agama monoteisme (Tauhid), Ibadah qurban berasal dari pengurbanan agung yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim terhadap putranya yang memenuhi perintah Allah. Allah sangat menghargai dan memuji pengurbanan Nabi Ibrahim yang dilandasi oleh iman dan takwanya yang tinnggi dan murni , kemudian mengganti putranya Ismail yang akan dikurbankan itu dengan seekor hewan domba yang besar (QS Ash-Shaffat, 37:107).
Dan hikmat berikutnya adalah dalam rangka menghidupkan makna takbir di Hari Raya Idul Adha, dari tanggal 10 hingga 13 Dzul-Hijjah, yakni Hari Nasar (penyembelihan) dan hari-hari tasyriq.memang syari-at agama kita menggariskan,bahwa pada setiap Hari Raya, baik Idul Fitri ataupun Idul Adha, setiap orang diperintahkan untuk mengumandangkan takbir
HIKMAH BERQURBAN
  • Memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibarahim Alaihissalam yang sangup menyahut perintah Allah Ta'ala untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail Alaihissalam.
  • Melahirkan tanda bersyukur kepada Allah terhadap nikmat-nikmatnya yan melimpah-ruah. 
  • Menanamkan perasaan kasih-sayang antara si kaya dengan si miskin.


HUKUM DAGING QURBAN
1. Qurban Wajib dan Qurban Nazar :
Bagi daging korban kerana sembelihan wajib seperti nazar maka hukumnya Wajib disedekahkan kesemuanya. Haram ke atas orang yang berkorban itu memakan daging tersebut. Jika telah dimakan daging itu maka Wajib diganti kadar yang dimakan itu tetapi tidak wajib dia menyembelih semula yang lain.

2. Qurban Sunat :
Bagi daging korban sunat pula, adalah Sunat bagi orang yang empunya korban memakan sebahagian daripadanya sebagaimana firman Allah Ta'ala dalam Surah al-Haj ayat 28:
Maksudnya : "….Maka makanlah daripadanya dan beri makanlah kepada orang-orang yang sangat fakir. Wajib disedekahkan sebahagian daripada daging-daging korban sunat itu kepada golongan fakir dan miskin yang beragama Islam dalam keadaan mentah lagi basah (belum dimasak).

Adalah Afdhal jika yang empunya korban itu hanya mengambil sedikit daripada daging korban berkenaan manakala sebahagian besar daripadanya disedekahkan. Daging yang disedekahkan akan menjadi milik penerima sepenuhnya di mana dia boleh menjual, melelong atau menghadiahkan daging tersebut kepada orang lain dan sebagainya.

3. Jika daging korban itu ialah korban disebabkan wasiat dari seorang yang telah meninggal dunia, maka tidak boleh dimakan dagingnya oleh orang yang membuat korban untuknya dan tidak boleh dihadiahkan kepada orang kaya kecuali ada izinnya.

4. Haram menyedekah atau menghadiahkan daging korban kepada orang kafir walaupun sedikit (MENURUT MAZHAB AS-SYAFIE).

5. Tidak harus memindahkan daging qurban ke daerah lain sebagaimana dalam hukum zakat.

6. Haram ke atas orang yang melaksanakan korban atau warisnya menjual daging korban itu atau kulitnya atau bulunya atau sesuatu daripada binatang korban itu sebagaimana sabda Rasullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam : Maksudnya:

"Siapa yang menjual kulit korban (udhiyyah) itu maka tiada dikira korban baginya." (Hadis riwayat al-Hakim)

7. Haram menjadikan kulit dan daging binatang korban itu sebagai upah kepada penyembelih, tetapi harus diberikan kepadanya dengan jalan sedekah atau hadiah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar